‘Met échte keuzes onze stad toekomstbestendig maken’
Gesprek met voorzitter MKB Leidschendam-Voorburg
Leidschendam-Voorburg afficheert zich graag als mooie stad om te wonen, werken en recreëren. Een gedachte die we allemaal delen. Maar als je A zegt, moet je ook B zeggen. Dat vindt Benedikte Zijlstra, voorzitter van MKB Leidschendam-Voorburg. “Gelukkig doet de gemeente dat op veel terreinen. En het mkb helpt daar graag aan mee. Vanzelfsprekend hebben we dan ook een mening over veel zaken. Niet alleen vanuit het belang van de ondernemer, maar ook vanuit dat van de medewerker of de klant.”
Het is dan ook logisch dat MKB LV zich mengt in de discussie over een nieuwe brug in Leidschendam. Zijlstra: “Bereikbaarheid is een cruciaal punt voor de kwaliteit van onze gemeente en voor het bedrijfsleven. Op dit punt leven we echter met heel wat politieke erfenissen, die nu een nadelig effect hebben op de bereikbaarheid van Leidschendam-Voorburg. In de jaren ’70 van de vorige eeuw is de bouw van een brug over de Vliet nabij De Star/Rietvink tegengehouden. De alles-oplossende Sytwendetunnel in 2003 is met gelijkvloerse kruisingen voor het autoverkeer uitgevoerd. En is als zeer drukke invalsweg van Den Haag een bottleneck geworden. De binnenkort aan te leggen Rijnlandroute, de verbinding van rijksweg A4 met de A44 nabij Leiden, krijgt geen afslag Voorschoten, waardoor verkeer naar Voorschoten door Leidschendam moet blijven rijden.
Voortdurende groei
Over een periode van 50 jaar hebben we deze problematiek zich verder zien opbouwen. De maatschappij groeit in alle opzichten. Meer inwoners aan weerszijden van de Vliet, mensen zijn meer mobiel, tweeverdieners gebruiken de auto voor allerlei ritten om tijd te besparen. Daarnaast kopen mensen in webwinkels, waardoor veel meer bezorgverkeer door de stad komt. Meer vrije tijd doet recreatie en toerisme toenemen, tevens een kansrijke groeisector. We leven aan de rand van Den Haag, ook een groeiende stad. Om de consequenties van al die ontwikkelingen, zoals meer verkeer, kun je gewoonweg niet heen. Roepen ‘neem maar de fiets’ klinkt sympathiek, maar het lost de pijn niet op. Oplossingsgericht denken, dát is wat we van de overheid verwachten.
Knopen doorhakken
Aan verandering of vernieuwing zitten altijd positieve en negatieve kanten. Lusten en lasten zul je evenwichtig moeten verdelen. Daarvoor hebben we de politiek, om lastige knopen door te hakken vanuit een algemeen belang. Uitsluitend focussen op ‘leuke dingen voor de mensen’ levert op termijn toch nadeel op. Elke aanpassing van bestaande zaken raakt bewoners en ondernemers in een gebied. We vergeten vaak dat er altijd geld mee gemoeid is. En overheidsgeld is ons belastinggeld. Enerzijds om dingen te betalen, anderszijds om lasten te dragen. En in ondernemersland betekenen hogere lasten minder opbrengsten, minder werk, minder banen. Verlies voor iedereen dus.
Kansen pakken
Terug naar de bereikbaarheid. De vijf voor twaalf-situatie is allang bereikt. Een beslissing over een extra brug over de Vliet, op het moment dat deze nog inpasbaar is, is hoogst noodzakelijk. Alle onderzoeken wijzen in die richting. Ga dan als gemeente aan de slag om er iets moois van te maken. Pak de kans om twee monumentale bruggen terug te geven aan hun omgeving en ze in te bedden in een sfeervol woon-, winkel- en recreatiegebied (Damcentrum) en in een fijne woonomgeving (Wijkerlaan). Laat transporteurs, bewoners en bezoekers van onze stad zich per auto verplaatsen over wegen die ervoor ingericht zijn en bevorder dat de ‘doorgangers’ zich comfortabel over de N14 en Noordsingel/Prins Bernhardlaan kunnen begeven. Helder beleid dat zich overtuigend aan iedereen laat uitleggen. Een kwestie van keuzes maken. Dat is écht werken aan de toekomst van onze mooie stad.”
[themify_icon icon=”fa-file-pdf-o” link=”/wp-content/uploads/2016/10/160605adviesMKBLV.pdf” target=”blank” icon_color=”#1da199″] Download het advies van MKB Leidschendam-Voorburg