Toch onderzoek naar extra oeververbinding
Scenario 2 gaat uit van verkeersregulerende maatregelen waardoor er met name tijdens spitstijden zo min mogelijk verkeer gebruik maakt van de Sluisbrug, Wijkerbrug én Kerkbrug wat de leefbaarheid rond die bruggen ten goede komt en waardoor tegelijkertijd de woningen (Klein Plaspoelpolder) en winkels/horeca in die gebieden (Damcentrum) bereikbaar blijven. Scenario 3c gaat uit van een EOV. Onderzocht moet worden of deze niet gaat leiden tot extra overlast voor omwonenden van de afrit van de N14, geen alternatieve route gaat vormen voor doorgaand verkeer en verkeer dat nu van de N14 gebruik maakt en toch de problematiek in Leidschendam Centrum en rond de Wijkerlaan wegneemt.
Jos Zuijdwijk maakte dinsdag 5 juli namens MKB Leidschendam-Voorburg gebruik van het inspreekrecht met de volgende tekst:
Wij als MKB-LV realiseren ons terdege, dat het uw primaire taak is om beslissingen te nemen in precaire vraagstukken en wij beseffen zeker, dat dit vaak bijzonder lastig is. En dat geldt hier uiteraard ook. Het dossier ontlasten Vlietbruggen staat al een paar decennia op de agenda en blijkt ook nu tot de nodige discussie te leiden.
Het college heeft onlangs een besluit genomen op basis van het onlangs uitgevoerde onderzoek en legt dit besluit nu aan u voor.
Het uitgevoerde onderzoek was gebaseerd op extreme uitgangspunten waarbij de resultaten afgezet zijn tegen de situatie, die zonder enige maatregel in 2030 hoe dan ook gaat ontstaan. Dat de conclusie dan is, dat er enkel waterbedeffecten ontstaan is helder; het verkeer in 2030 blijft het verkeer in 2030, welke maatregel je ook gaat uitvoeren!
Zonder verder onderzoek wil het college nu het extreme scenario 2 gaan uitvoeren. Punt.
Zoals de Adviesraad ook heeft geadviseerd dient dit scenario 2, net zoals scenario 3c, nader onderzocht te worden om zo uitgebouwd te worden naar realistische scenario’s.
Met alle respect, je kunt toch enkel beslissingen nemen op basis van realistische scenario’s!
En zeker op een dossier dat al tientallen jaren de gemoederen bezighoudt!
Wellicht blijkt na nader onderzoek, dat scenario 2 een prima basis biedt voor goede structurele oplossingen. Dan zijn zowel ondernemers als bewoners juichend blij.
Maar wat als blijkt dat dit na onderzoek niet het geval is? En dat na het moment dat deze conclusie getrokken kan worden alle andere mogelijkheden al onmogelijk zijn geworden?
Wij begrijpen drommels goed dat er een uitdaging ligt met de ontwikkeling van KPP en dat er daarop tijdsdruk ligt.
Maar anderzijds mogen wij van ons gemeentebestuur toch wel verwachten dat zij pas beslissingen nemen op basis van realistische gegevens en niet op basis van extreme scenario’s? En al helemaal als je bedenkt dat een verkeerde beslissing nu simpelweg inhoudt, dat een mogelijke toekomstige oplossing voor een reeds jarenlang probleem niet meer mogelijk is.
Geachte raadsleden, wij roepen u op om nader onderzoek te gaan doen naar oplossingen voor de ontlasting van de Vlietbruggen. Onderzoek naar effectiviteit en toekomstbestendige oplossingen voor de reeds jarenlange bestaande problematiek.
En ja, dat zou consequenties kunnen hebben voor de ontwikkeling van KPP. Maar anderzijds was de opdracht van het onderzoek naar de ontlasting van de Vlietbruggen ook ingestoken om de gevolgen voor bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid in de totale gemeente te onderzoeken. En die opdracht gaat echt verder dan enkel een opbrengst van de grondexploitatie van KPP.