Studenten met ‘Eerste hulp bij Retail’ lab van start in Leidschendam-Centrum en Huygenskwartier
26 studenten Ondernemerschap & Retail Management van De Haagse Hogeschool zijn met tien retail ondernemers in de winkelgebieden ‘Huygenskwartier’ en Leidschendam-Centrum gestart in een ‘Eerste Hulp bij Retail’ (EHBR) living lab. De studenten gaan met ondernemers en bezoekers van de twee winkelgebieden onderzoek doen. Doel hiervan is om in deze tijd van Covid-19 en de enorme toename van online shoppen te achterhalen hoe lokale ondernemers in de retail relevant kunnen blijven voor bestaande en nieuwe klanten. Door middel van kortlopende experimenten leidt dit onderzoek tot concrete, commercieel haalbare oplossingen waar ondernemers hun voordeel mee kunnen doen.
Als afsluiting van de eerste week in het lab hebben de studenten op donderdag 19 november de ‘X-factor’ van beide winkelgebieden gepresenteerd. Dit deden zij via een ‘cover’ ontwerp van een glossy magazine! In januari 2021 pitchen de studenten hun uiteindelijke ‘future-proof’ handreikingen en adviezen aan de betrokken retailers.
De ondernemers die meedoen aan het EHBR lab zijn: PuurVis, De Limonadefabriek, Visspecialist Martin en De Heerlijkheid in Leidschendam-Centrum; en Only for Men, Pr8t1g, Diciassette / Undici, Silvana Senff damesmode, Undine Lederwaren, Huygens’ Hofwijck/Museum Swanesteyn en ColorWorks/CoffeeWorks in het Huygenskwartier.
Future-Proof Retail in samenwerking met Retail Innovatie & Experience Campus!
Het EHBR lab is ontwikkeld door het landelijk onderzoeksproject Future-Proof Retail. In 2019 landde dit lab al in winkelcentrum De Julianabaan. Daar vindt op dit moment een vervolg lab plaats: het HYPELab, waar retailers technologieën kunnen testen in de winkel. Hier wordt nu de loyaliteits applicatie ‘Julianabaan’ ontwikkeld met een spaarsysteem voor bezoekers. Het EHBR lab wordt uitgevoerd op initiatief van de lokale ondernemersfondsen, MKB Leidschendam-Voorburg, de gemeente Leidschendam-Voorburg, het Platform Economie, Onderwijs & Arbeidsmarkt (Platform EOA) en de betrokken mbo en hbo onderwijsinstellingen die samenwerken binnen de nieuwe Publiek Private Samenwerking oftewel de ‘Retail Innovatie & Experience Campus’.
Living Labs
Living labs zijn testomgevingen buiten het traditionele laboratorium, maar in de ‘echte’ wereld, vaak in een begrensd gebied als een stad, een wijk of een winkelcentrum. Binnen living labs werken bedrijven, onderwijsinstellingen, overheden en gebruikers samen om nieuwe producten, diensten en businessmodellen te ontwikkelen.
Experimenten
Met behulp van kortlopende experimenten moeten de onderzoeken tot uitkomsten leiden waar retail ondernemers hun voordeel mee kunnen doen. Zo wordt onderzocht of ideeën daadwerkelijk het gewenste resultaat gaan opleveren. En welke skills de retail ondernemers daarvoor nodig hebben. Maar ook hoe een klant uiteindelijk tot een aankoop in de winkel komt (klantreis), hoe innovatie het best kan worden doorgevoerd en welke consequenties dat heeft voor de kosten en het tijdsbeslag. Het Living lab EHBR is vanaf 16 november tot januari op maandagen en donderdagen tussen 10:00 uur en 15.00 uur aanwezig in de winkelgebieden. In de tweede week van januari 2021 ronden de studenten hun werkzaamheden in het lab af.